لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • فوتورئالیسم
  • فوتورئالیسم چیست
  • آموزش فوتورئالیسم
  • سبک فوتورئالیسم
  • نقاشان فوتورئالیسم
به اشتراک گذاری

سبک نقاشی فوتورئالیسم یا سوپررئالیسم چیست ؟

واقع‌گرایی عکس‌وار یا فوتورئالیسم یا سوپررئالیسم (Photorealism) از جنبش‌های هنری نیمهٔ دوم قرن بیستم است. این جنبش از اواخر دهه 1960 در نقاشی و مجسمه‌سازی به ویژه در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا رایج شد.دراین جنبش با هنر عکاسی رقابت می شود، موضوع عمده این آثار، انسان و المانهای شهری میباشد

تاریخ انتشار: 1400/03/07
برخی از هنرمندان و منتقدان هنری با این شاخه رئالیسم مخالفند. زیرا این نظر را دارند که اگر قرار است همه چیز یک اثر شبیه به عکس باشد ، خوب دوربین عکاسی هم همان کار را انجام می‌دهد و این کار هنرمند را محدود می‌کند. برخی این نظر را صحیح نمی‌دانند و در واقع هنر فتو رئالیسم را یک چالش و یک نبرد بین هنرمند و تکنولوژی می‌دانند. نقاشی های سیاه قلم را می‌توان زیر شاخه ای از این دسته نامید زیرا در طراحی سیاه قلم هم از عکس پیروی می شود .
 فوتورئالیسم
یکی از مشهورترین نقاشان و عکاسان جنبش فوتورئالیسم ایالات متحده آمریکا در نیمهٔ دوم قرن بیستم چاک کلوز (Chuck Close) است. بیشتر موضوعات نقاشی‌های کلوز را چهرهٔ اشخاص تشکیل می‌دهند.
 فوتورئالیسم
آلیسا مونکس نقاش آمریکایی است که هم اکنون در بروکلین اقامت دارد. او در زمینه نقاشی های بزرگ روغن تخصص دارد و به دلیل آثار خود از جمله چهره های پوشیده از آب ، بخار در ایالات متحده و اروپا شناخته شده است. برجسته ترین مجموعه کارهای او حول شکل های حمام ، وان و دوش متمرکز شده است.
 نقاشی فوتورئالیسم
ربرتو برناردی متولد ایتالیا و یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان فوتورئالیست حال حاضر دنیاست و آثار وی در سراسر جهان به نمایش درآمده است. وی در آثارش از سوژه‌های ثابت استفاده کرده و نقاشی‌های واقع گرایانه شگفت‌انگیزی از میوه‌ها، شیرینی‌ها و شیشه‌جات کشیده است.
نقاشی فوتورئالیسم
اگر برای اولین بار آثار پاول کدن را ببینید مدتی طول می‌کشد تا متوجه غیرواقعی بودن آنها شوید. حتی باورنکردنی‌تر آن که این هنرمند واقع گرا تنها از گرافیت و زغال برای خلق این تصاویر استفاده کرده است. پاول کدن که نقاشی‌های خود را از روی عکس‌ها و ویدیوها می‌کشد ثابت کرده که اگر استعداد داشته باشید با ساده‌ترین ابزار هم می‌توانید آثاری زیبا به وجود آورید.
سبک نقاشی فوتورئالیسم
ریچارد استس استاد بلامنازع فوتورئالیسم است. وی از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی یکی از فعالان جنبش جهانی فوتورئالیسم بوده و معمولاً صحنه‌های شهری را به صورت حیرت‌انگیزی به تصویر کشیده است. استس سوژه تصاویر خود را از ترکیب عکس‌های مختلف و بازسازی مناظر به صورت واقع گرایانه به تصویر می‌کشد. با نگاه نزدیک به تصاویر وی، اغلب سطحی بازتاب‌کننده نور مانند ویترین مغازه را می‌بینید که بر جزئیات تصویر می‌افزاید.
 نقاشی فوتورئالیسم
نیجریه طی چند سال گذشته به یکی از مراکز اصلی هنر فوتورئالیست تبدیل شده و اسکار اوکونو یکی از مشهورترین هنرمندان این عرصه است. اسکار اوکونو تصاویر فوتورئالیستیک خود را با استفاده از خودکار و روی کاغذهایی با اندازه بزرگ می‌کشد. هر کدام از کارهای این هنرمند نزدیک به ۱۰۰ ساعت زمان می‌برد و به گفته اوکونو برای اتمام هر طرح به تقریباً ۱۰ خودکار نیاز است.
 نقاشی فوتورئالیسم
رالف گویینگز نقاشی واقع گرا است که آثارش در بریتانیا، اروپا و ژاپن به نمایش درآمده و در موزه‌ها و کلکسیون‌های خصوصی زیادی در سراسر دنیا وجود دارد. او به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه هایپررئالیست و فوتورئالیست اواخر دهه ۱۹۶۰ شناخته شده است.
 فوتورئالیسم