لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • انواع قلم موهای نقاشی
  • بهترین قلم موی نقاشی
  • ابزار نقاشی رنگ روغن
  • وسایل مورد نیاز نقاشی رنگ روغن
  • لوازم مورد نیاز رنگ روغن
به اشتراک گذاری

انواع قلم مو های نقاشی

قلم مو یکی از مهم ترین ابزارهای نقاشی است که جهت تهیه آن باید دقت نمود. قلم‌موها را از نظر نوع قلم مو، کاربرد، اندازه، جنس موها میتوان مورد برسی قرار داد. بنابراین قلم موها می توانند انواع مختلفی با کاربردهای گوناگون داشته باشند، که در این مقاله به آن می پردازیم.

تاریخ انتشار انواع قلم مو های نقاشی تاریخ انتشار: 1400/03/21

دسته بندی قلم موهای نقاشی

از نظر نوع قلم مو، قلموها به گونه‌های بادبزنی، تخت و گرد تفکیک می‌شود. از نظر کاربرد قلمو، قلم‌موهایی که برای رنگ روغن و قلم‌هایی که برای آبرنگ به کار می‌رود. از نظر اندازه قلمو، برای اندازه‌های گوناگون قلم‌مو شماره‌هایی قراردادی تعیین می‌شود که بسته به نوع قلم مو از 000 به بالا شماره گذاری می گردد. از نظر جنس موهای قلمو، قلم‌موها از موی جانوران یا الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند. قلم‌موهایی که از موی دُم سمور ساخته می‌شوند کیفیت خوبی دارند و حالت فنری و انعطاف‌پذیری و نوک تیز آن‌ها برای نقاشی آبرنگ و رنگ روغن مناسب است. این قلم‌موها توانایی بالاتری برای جذب آب دارند.
انواع قلم مو های نقاشی

قلم موی تخت

قلم مویی با انتهای مربع و موهای متوسط و بلند مناسب حرکت های جسورانه و پر کردن فضاهای گسترده و ضربه زدن در نقاشی که برای کار با رنگ های روغنی ایده آل هستند. و معمولا به دو دسته زبر و نرم طبقه بندی می گردند . انواع برندهای آن در بازار موجود است که از بهترین آنها میتوان به پارس آرت و رهاورد اشاره نمود
انواع قلم مو های نقاشی

قلموی سرگرد

مناسب برای طراحی و ترسیم و کار دقیق و کنترل شده و پر نمودن مناطق کوچک و خطوط نازک و ضخیم است که برای ترسیم خطوط نازک و ضخیم بسته به میزان فشار دست رسم می شوند. ان نوع قلمو برای رنگ های گواش و آبرنگ و ریزه کاری های اکریلیک و رنگ روغن استفاده می شوند.
انواع قلم مو های نقاشی

قلم موی زبان گربه ای یا فیلبرت

این قلم مو نمونه تغییر یافته‌ای از قلم موی تخت است که برای محو کردن خطوط قوی یا با رنگ دانهٔ بالا، زمانی که هنوز خطوط خشک نشده‌اند کاربرد دارد. این قلم مو به خاطر بافتی که دارد، به نقاش اجازه می‌دهد تا در حالت مرطوب هم از این قلم مو برای ایجاد بافت‌های متفاوت استفاده کند. این قلم مو به جای گوشه‌های تند قلم موی تخت، گوشه‌های منحنی شکل دارد که باعث می‌شود بافت‌ها، خطوط ظریف و نرم و منحنی شکلی را به راحتی ایجاد کنند.
انواع قلم مو های نقاشی

قلم موی بادبزنی

قلم مویی است که لایه ای نازک از مو دارد که از داخل به سمت بیرون پخش شده اند. یک قلم موی بادبزنی معمولا برای ترکیب رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد اما برای طراحی مو، چمن و یا شاخه های نازک نیز عالی است. با این حال باید دقت کنید که طرح های یکنواخت ایجاد نکنید تا نقاشی غیرطبیعی به نظر نرسد.
کاربردهای قلم موی بادبزنی عبارتند از:
- نقطه گذاری (ایجاد نقطه های کوچک یا خطوط کوتاه)
- ایجاد هایلایت در مو، چراکه این قلم مو می تواند تصور این را ایجاد کند که تارهای مو به تصویر کشیده شده اند.
- در نقاشی درخت و چمن نیز به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد.
قلم موی بادبزنی

قلم موی لاینر یا شاخه زن

قلم موی باریکی است که تارهای بسیار بلندی دارد. این تارها ممکن است نوک تیز قلم مو را شکل دهند. برای ایجاد خطوط ظریف با پهنای یکسان مناسب هستند و این کار آنها را به یک انتخاب ایده آل برای کشیدن شاخه های باریک درختان، بادبان قایق، موهای انسان و یا سیبیل گربه تبدیل می کند.
قلم موی لاینر یا شاخه زن

قلم موی ماپ (محو کن)

این قلم موی نرم قابلیت نگهداری میزان بالایی از رنگ را در خود دارد که در آبرنگ جهت ایجاد سطوح بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. از این قلم مو برای محوسازی یک آسمان بزرگ در پس زمینه، نقاشی و محو کردن لبه ها ی ابرها و محو کردن خطوط تیز نقاشی استفاده میشود. همچنین کاربرد فراوانی در نقاشی پرتره و فیگور جهت ایجاد لبه های نرم و لطیف دارد.
قلم موی ماپ یا محو کن

قلم موی سرکج یا شمشیری

قلم موی سرکج که به آن قلم موی شمشیری نیز می گویند. نمونهٔ تغییر یافته‌ای از قلم موی تخت است که زاویه ای بر روی الیاف آن ایجاد شده است. این ویژگی به نقاش کمک می‌کند تا در انحنا بخشیدن یا سایه زدن حواشی و نواحی ظریف، آزادانه تر عمل کند. ابزار مناسبی جهت ایجاد شاخه ها ی درختان و علفزار می باشد.
قلم موی سرکج یا شمشیری