لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • آموزش استفاده از روغن بزرک در نقاشی
  • لوازم مورد نیاز رنگ روغن
  • حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم
  • رقيق كردن رنگ روغن نقاشی
  • حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم
به اشتراک گذاری

کاربرد روغن بزرک در نقاشی رنگ روغن

روغن بزرک یک روغن گیاهی بی رنگ مایل به زردی است که از دانه های گیاهی به نام کتان به دست می اید. این روغن می تواند مصارف متعددی بنا به نحوه تولید داشته باشد . در نقاشی با رنگ روغن به عنوان حلال برای رقیق کردن رنگها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخ انتشار کاربرد روغن بزرک در نقاشی رنگ روغن تاریخ انتشار: 1400/03/21
نقاشان حرفه ای با انواع روغن بزرک به خوبی آشنایی دارند و معمولا در نقاشی میزان مشخصی از آن را همراه با تربانتین یا ورنی ترکیب و از آن در نقاشی رنگ روغن استفاده می کنند. خاصیت خشک شدن روغن بزرک، نسبت به روغن های دیگر بیشتر است. بنابراین علاوه بر ایجاد درخشندگی و شفافیت در نقاشی روغن بزرک خاصیت خشک شوندگی بالاتری دارد و بعد از خشک شدن یک لایه سخت و محافظ روی سطح کار ایجاد می کند. در بین برندهای مختلف موجود در بازار میتوان از وینزور (خارجی) و یا وستا(ایرانی) استفاده نمود. با توجه به گران و نایاب بودن وینزور من به هنرجویان استفاده از برند وستا آن را پیشنهاد میکنم.
کاربرد روغن بزرک در نقاشی رنگ روغن
یادتان باشد اگر روغن بزرک در مجاورت هوا قرار بگیرد اکسید می‌شود و به صورت ژله‌ای در می آید و به عبارتی فاسد میشود؛ پس بعد از استفاده در شیشه را محکم ببندید. روغن بزرک برای شل کردن و روان شدن رنگ روغن به کار میرود و باعث دوام یا زود خشک شدن نقاشی نمی گردد به عکس موجب می شود دیرتر هم خشک شود پس برای خشک شدن سریعتر از حلال تربانتین همراه با روغن بزرک میتوان استفاده کرد. تربانتین نیز در برندهای مختلف در بازار موجود است که نوع ارزان آن برند وستا میباشد.این نکته را هم در نظر بگیرید که استفاده تربانتین زیاد و بیش از اندازه موجب چرک شدن رنگها میگردد. مواد دیگری غیر از تربانتین نیز به عنوان خشک کننده وجود دارد. سانسادر یکی دیگر از انواع خشک کننده هاست که در مقایسه با تربانتین بوی کمتری دارد و تقریبا به همان اندازه که بوی کمتری دارد، قدرت خشک کنندگی آن هم کمتر است. خشک کننده های قویتر از تربانتین هم وجود دارد مانند درایر که باعث میشود رنگ گذاشته شده بروی تابلو در زمان بسیار کوتاه تری خشک شود. استفاده از خشک کن های خیلی قوی چندان توصیه نمیشود. چرا که هرچه روغن رنگ بصورت طبیعی تر و در اثر مجاورت بیشتر با هوا خشک شود، برای دوام تابلو و رنگهای آن مناسبتر است.
روغن بزرک در نقاشی رنگ روغن

انواع روغن بزرک

روغن بزرک تصفیه شده (Refined Linseed Oil)، زمانی که روغن را با حرارت از دانه های گیاه جدا کرده و با کمک مواد شیمیایی بی رنگ و تصفیه می کنند، اصطلاحا به آن روغن بزرک تصفیه شده می گویند که پرکاربردترین روغن جهت رقیق کردن رنگ روغن است. این روغن بر روی کیفیت و سرعت خشک شدن رنگ تاثیر زیادی ندارد. البته ممکن است کمی سرعت خشک شوندگی را کندتر کند؛ اما معمولا به میزان مشخصی با تربانتین مخلوط می شود تا روانی و سرعت خشک کنندگی رنگ بالاتر برود.
روغن بزرک استند (Linseed Stand Oil)، گر روغن بزرک خام را در مخزن بدون هوا به میزان ۳۰۰ درجه حرارت بدهند، بدون از دست دادن خواص شیمیایی خود و تغییر ساختمان مولکولی، متراکم شده و تبدیل به روغن استند می شود. نسبت به روغن خام دیرتر خشک می شود. میزان زرد شدن این روغن بزرک نیز کمتر است و پس از خشک شدن به صورت یک قشر محکم و با دوام در می آید. این روغن را به علت نداشتن مقدار زیاد اسید، به عنوان مدیوم یعنی رقیق کننده در نقاشی، به کار می برند.
ابزار نقاشی رنگ روغن
روغن بزرک غلیظ آفتابی (Thickened Linseed Oil)، اگر روغن بزرک خام یا تصفیه شده را در معرض هوا و نور خورشید قرار بدهند اکسیده شده و رنگ آن روشن می شود و میزان غلظت و چسبندگی آن افزایش می یابد. اگر این روغن با رنگ روغن مخلوط شود حالت عسلی به آن می دهد و باعث به جای ماندن اثر قلم مو می گردد.
 انواع روغن بزرک در رنگ روغن