لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • پتینه و پتینه کاری چیست
  • پتینه
  • پتینه کاری
  • آموزش پتینه
  • آموزش پتینه در کرج
به اشتراک گذاری

پتینه و پتینه کاری چیست؟

پتینه در لغت به معنای زنگار و کهنگی است و در اصطلاح به سبکی از رنگ امیزی گفته میشود که به کار حالت رنگ و رو رفتگی و کهنگی بدهد. پتینه یک هنر و پتینه کاری یک حرفه سرچشمه گرفته از این هنر است؛ آموزش پتینه کاری مدرن و حرفه ای از رشته های هنری و پر طرفدار به شمار می‌آید.

تاریخ انتشار پتینه و پتینه کاری چیست؟ تاریخ انتشار: 1400/03/28

آشنایی با هنر پتینه و پتینه کاری

هنر پتینه اصالتی ایتالیایی داشته و استفاده از تکنیک کهنگی در رنگ، طرح یک بنا و یا تغییر ظاهر ظروف بر اساس رنگ و طرح قدیمی و سنتی را هنر پتینه و حرفه پتینه کاری می نامند. اگر تمایل دارید یک حس نوستالژی در طراحی منزل خود ایجاد کرده و با استفاده از تجهیزات جدید یک قاب قدیمی و تصویری کهنه از لوازم و ساختار منزل خود به نمایش بگذارید، بهترین پیشنهاد اعمال پتینه و پتینه کاری در دکوراسیون داخلی و طراحی بنای منزل شماست.
آموزش پتینه
در این هنر نقش رنگ‌های پوشاننده، روشن کننده و مات کننده در کهنه کاری و فرسوده نشان دادن لوازم در پتینه کاری بسیار پر رنگ است. در نهایت می‌توان گفت پتینه کاری هنری پر طرفدار است، که با رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف روی سطوح مختلف، بافتهای خاصی را به وجود می آورد و امکان ایجاد نمایی کهنه و فرسوده و بعبارتی اکسید شده در لوازم با جنس های مختلف را فراهم می‌آورد. پتینه کاری از بازار کار بسیار خوبی بر خوردار است.
آموزش پتینه

انواع پتینه کاری

پتینه پوششی هنرمندانه برای سطوح است که انواع مختلفی دارد. پتینه به طور کلی روی یک رنگ پس‌زمینه که می‌تواند رنگ روغنی، پلاستیک یا اکریلیک باشد اجر شوند. این طرح‌ها می‌توانند برجسته یا تخت (فلت) باشند که بسته به دکوراسیون داخلی مدنظرتان باید نوع آن را انتخاب کنید. پتینه کاری را به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می‌کنند. در انواع پتینه کلاسیک، عموما پتینه کاری‌ها جلوه‌ای قدیمی به خانه می‌بخشند. پتینه کاری برجسته که در قدیم بسیار کاربرد داشته، یکی از انواع کلاسیک آن است. در نوع کلاسیک که به پتینه‌ی ورقه طلا معروف است، از خمیر مخصوص پتینه کاری استفاده می‌شود و عموما از رنگ‌های طلایی برای تزئین آن استفاده می‌کنند. در نوعی دیگر از پتینه کلاسیک می‌توان نقش سنگ، آجر یا ترک را روی سطح مورد نظر اجرا کرد.
 پتینه کلاسیک
در پتینه مدرن‌ از پوشش ابر و باد و آسمان یا طرح فرشته به عنوان الگوی پوشش استفاده می‌شود و یا می‌توان با استفاده از تکنیک‌های رنگ آمیزی، طرح چوب یا پوششی نقره‌ای را روی سطح اجرا کرد. پتینه کاری را می‌توان روی هر سطحی اجرا کرد؛ از دیوار گچی و رنگ خورده و کاغذ دیواری شده گرفته تا سطوح چوبی وسایل خانه یا ستون‌ها. پتینه کاری مدرن با تلفیق انواع طرح‌های جدید با روش‌های پتینه و پتینه کاری و کاربرد آنها در دکوراسیون منزل تاثیر بالایی داشته و طرفداران زیادی دارد.
آموزش پتینه کاری مدرن

پتینه و پتینه کاری روی چوب

پتینه چوب، استفاده از رنگ‌های پوششی برای ایجاد سطح یک دست روی چوب است. در واقع در واقع پتینه روی چوب، تکنیک ترکیب چند رنگ و ایجاد لایه‌های رنگی متفاوت بر روی چوب قلمداد می‌شود. برای رنگ کاری روی چوب و ایجاد تغییررنگ و سبک در چوب پتینه کاری روی چوب یک روش مناسب و پیشنهادی می‌باشد. استفاده از رنگ ها و سبک‌های پتینه کاری در ایجاد ظاهر مناسب و زیبا روی چوب موثر می باشد. در نوسازی لوازم چوبی و پوشش لایه‌های خوردگی و زدگی چوب پتینه کاری کاربرد دارد.
آموزش پتینه در کرج

پتینه کاری با اسفنج

این تکنیک یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین روش‌های ایجاد طرح روی دیوار بر اساس هنر پتینه کاری است. ابتدا زمینه دیوار را رنگ‌آمیزی کنید، و سپس یک تکه اسفنج را به رنگ آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای به دیوار بزنید. توجه داشته باشید؛ که ابتدا اضافه‌های رنگ را توسط روزنامه بگیرید و سپس اقدام به رنگ‌آمیزی کنید.با رنگهای متفاوت زمینه و همچنین انواع مختلف بافتهای اسفنج میتوان دنیایی از طرح و بافتهای متفاوت ایجاد کرد
آموزش پتینه کاری با اسفنج

پتینه کاری با بافت دار کردن دیوار

استفاده از پتینه کاری در بافت‌دار کردن دیوار به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. از جمله ترکیب پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان برای بدست آوردن خمیری نسبتا شل برای بافت دار کردن دیوار مورد استفاده قرار داد. البته می‌توانید مقدار آب و پودر مل را برای رسیدن به غلظت دلخواه خود را تغییر دهید و سپس با استفاده از غلطکهای موجود انواع بافتهای مورد نظر خود را بوجود آورید. حتی اگر غلطک ندارید میتوانید با استفاده از دست و انگشتان خود طرحهای خلاقانه ای بوجو د بیاورید.
آموزش پتینه کاری در کرج

پتینه کاری با پارچه

این روش نسبت به روش استفاده از اسفنج به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد. در این روش پس از آماده سازی و رنگ آمیزی سطح زیرین با استفاده از چند تکه پارچه آغشته به رنگ به صورت ضربه ای بر روی سطح طرح ایجاد می شود. میتوان به جای پارچه از ورقهای نازک پلاستیکی نیز استفاده نمود.
آموزش پتینه با پارچه
برای پتینه کاری بینهایت تکنیکهای متفاوتی وجود دارد که ما این تکنیکها را به شما در کلاس آموزش پتینه در آموزشگاه نقاشی سیمرغ می آموزیم. با فراگیری پتینه کاری میتوانید از بازار کار خوبی بر خوردار گردید.
کلاس  پتینه در کرج