لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • نقاشی خط چیست
  • نقاشی خط
  • آموزش نقاشی خط
  • آموزشگاه نقاشی خط
  • آموزشگاه نقاشی در کرج
به اشتراک گذاری

نقاشی خط یا کالیگرافی چیست؟

نقاشی خط در واقع تلفیقی از هنر نقاشی و خطاطی است که در دوران معاصر از علاقه مندان زیادی برخوردار می باشد .نقاشی خط، ترکیبی هنرمندانه از نقاشی، فرم و خوشنویسی است و آرایشی هنرمندانه از حروف و کلمات در قالب یک طرح نقاشی است که در ذهن هنرمند ایجاد می شود.

تاریخ انتشار نقاشی خط یا کالیگرافی چیست؟ تاریخ انتشار: 1400/03/28

آشنایی با نقاشی خط و تاریخچه آن

نقاشی خط در گروه هنرهای تجسمی قرار می گیرد. هرکدام از آثار هنری که با کمک تکنیک های خطاطی و نقاشی به وجود بیاید، جزو آثار نقاشی خط محسوب می شود. بنابراین از لازمه های نقاشِ خط شدن دانستن اصول اولیه نقاشی و خوشنویسی است. نقاشان با تکیه بر دانش نقاشی و آشنا با خوشنویسی میتوانند آثاری بدیع از نقاشی خط بوجود بیاورند.
آموزش نقاشی خط
با کمک نقاشی خط، هنرمند با ذوق و مهارت خود، تکنیک های خطاطی و نقاشی را به کار می گیرد و تابلوی نقاشی خود را با استفاده از حروف خلق می کند. افرادی که به کارهای هنری مانند نقاشی، خطاطی علاقه دارند، با وارد شدن به هنر نقاشیخط، می توانند با کمک این هنر اصیل ایرانی، آثار بسیار زیبا و چشم نواز خلق کنند.
در زمینه نقاشی‌خط، امروزه طیفی از خوش‌نویس‌ها، گرافیست‌ها و نقاش‌ها به این رشته ورود پیدا کرده‌اند. در حقیقت، نقاشی‌خط گرایشی در نقاشی معاصر است که در آن هنرمند از فرم، حروف و نوشتار در ایجاد تصویری غالبا انتزاعی بهره می‌گیرد. بنابراین از پیش نیاز های اصلی برای شروع به کار در این رشته دانستن اصول اولیه خوشنویسی و نقاشی است.
نقاشی خط
در نقاشی خط، نقاشی و خطاطی همنشین شده‌اند و این هنر را خلق کرده‌اند؛ هنری که هنوز بخش قابل‌توجهی از مردم با آن آشنا نیستند. نقاشیخط ابتدا با خط‌هایی مانند نستعلیق و ثلث شروع شده اما به مرور زمان و با ابداع ‌خط‌های جدید گسترش یافته است. در حال حاضر تابلوهای زیادی با استفاده از خطوطی ساخته می‌شوند که استادان معاصر آن را خلق کرده‌اند. هدف کلی این هنر کشیدن یک طرح نهایی با استفاده از طرح حروف و خطوط مختلف است. نقاشی خط بیشتر به خطاطی نزدیک است و به همین خاطر هر کسی که به آن علاقه دارد باید اول از همه‌ خط خوشی داشته باشد و یا با خوشنویسی آشنایی داشته و از تسلط لازم جهت نوشتن بر خوردار باشد.
آموزش نقاشی خط

گروه‌های نقاشی خط

گروه اول: در این گروه، نقاشان حروف و کلمات را جایگزین اشکال و پیکره ها کرده اند، بنابراین خالق این آثار نقاشی خط "نقاشان" هستند. گروه دوم: در این دسته خوشنویسان در آثار خوشنویسی خود از تکنیک های نقاشی و طراحی استفاده می کنند، بنابراین خالق این آثار نقاشی خط "خوشنویسان" هستند. گروه سوم: در این دسته بندی این آثار توسط "خوشنویسان" طراحی شده و در اجرای آن فقط از تکنیک خوشنویسی و با استفاده از قلم و مرکب استفاده شده است.
نقاشی خط یا کالیگرافی