لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • طراحی فیگوراتیو چیست
  • آموزش فیگوراتیو
  • طراحی کنکور هنر
  • کلاس طراحی فیگور
  • طراحی دست و صورت
به اشتراک گذاری

طراحی فیگوراتیو چیست؟

طراحی و نقاشی فیگوراتیو، به آن دسته از طراحی و نقاشی هایی گفته می شود که بر اساس حالت ها و وضعیت های مختلف اندام انسانی ترسیم شده و طی آن، مطالعه و بررسی مورد نظر طراح نیز صورت می گیرد. اینگونه طراحی ها شامل اسکیس، طراحی های دقیق، طراحی از فرم دست و پا و ژست و حالات متفاوت بدن انسان است.

تاریخ انتشار طراحی فیگوراتیو چیست؟ تاریخ انتشار: 1400/04/18

آموزش فیگور و آناتومی درکرج

در میان انواع موضوعات و مدلهایی که هنر جویان تمایل به طراحی از آن دارند، طراحی پرتره و فیگور انسان از پیچیده ترین ها به حساب می آید. سر و به طور کلی بدن انسان دارای ترکیب و تناسباتی می باشد که طراحی آنها نه تنها توسط هنرجویان بلکه توسط نقاشان حرفه ای نیز از مشکل ترین موضوعات بوده و نیاز به تلاش و پیگیری و تکرار و تمرین فراوان دارد. بنابراین طراحی فیگور و سر انسان میتواند راه مناسبی باشد برای درک عمیق مبانی طراحی و بررسی پرسپکتیو و تناسب در موضوعات مختلف طراحی. به بیان دیگر وقتی هنرجو میتواند از پس طراحی فیگور و صورت بر بیاید بدین معناست که از لحاظ بصری و قدرت دید و همچنین قدرت اجرای دست و به مرحله ای رسیده که طراحی موضوعات دیگر برای او کار ساده ای خواهد بود.
آموزش طراحی فیگوراتیو

آموزش فیگور و آناتومی درکرج

بدن انسان موضوع طراحیها و نقاشی‌های ماقبل تاریخ نیز بوده است. بنابراین، این هنر بسیار ریشه دار و غنی می‌باشد، و همیشه در آتلیه‌ها و مراکز آموزشی معتبر جهان طراحی بدن یکی از ارکان آموزشی در رشته‌های نقاشی و مجسمه‌سازی بوده است. در گذشت سالها کشورها و هنرمندان بسیاری در بسط و پیشرفت این هنر دست به تحقیق و تلاش زده اند و همچنان نیز این روند و روال ادامه داشته و از دل این سبک غنی و جذاب روشها و سبکهای مختلفی نیز متولد می‌شوند.
تاریخچه نقاشی فیگوراتیو

کلاس‌های فیگور و آناتومی درکرج

کشورهای صاحب نام در طراحی فیگور که از دیر باز در این هنر معروف بوده اند روسیه و ایتالیا می‌باشند. قاعدتا کشورهای دیگری مانند فرانسه، آلمان، اسپانیا و حتی آمریکا نیز هنرمندان بزرگی در این عرصه داشته اند، اما اگر بخواهیم خواستگاه این هنر را مورد بررسی قرار دهیم، اولین کشور مهم هماان ایتالیا می‌باشد. در این کشور و در دوره رنسانس با ظهور هنرمندان بزرگی چون لئوناردو داوینچی، مطالعه فیگوراتیو و آناتومی به شکل علمی و مدرن آن متولد شد.
لئوناردو داوینچی

آموزش فیگور و آناتومی درکرج

وقتي به عنوان طراح از فيگورهاي عادي اطراف خود طراحي مي كنيد، بايد قادر باشيد وضعيت ماهيچه ها و استخوانهاي داخلي بدن را به طور ذهني بررسي نماييد. اين امر تنها با مشاهده و تمرين مداوم صورت مي گيرد. به عنوان قدم نخست، هميشه سعي كنيد ستون فقرات اشخاص را مثل رشته زنجيري كه بر پيراهن دوخته شده و قابل مشاهده است، در نظر بگيريد. در اين حالت، علاوه بر ترسيم صحيح فرمها، به حالت شانه و لگن خاصره كه اهميت فراواني دارد توجه كرده ايد و طرح شما استحكام و استواري مورد نياز را دارد. مورد ديگر آنكه وضعيت دنده ها را در حالت خم شدن به جلو يا پهلو در نظر خود مجسم كنيد. شرط موفقيت در چنين مرحله اي، آشنا شدن كامل شما با وضعيت استخوان بنديهاست.
آناتومی بدن انسان در نقاشی

آموزش فیگور و آناتومی درکرج

در طراحي فيگوراتيو، احتياجي به ترسيم اعضاي دقيق چهره مثل چشم و ابرو نيست. فرم انگشتان و كف دستها و پاها را هم به صورت كلي مشاهده كرده و حجمي بسيار ساده از آنها ترسيم كنيد كه فقط تأكيدي بر تناسبات صحيح باشد. به خاطر داشته باشيد كه حجم و فرم دستها قدري از حجم سر كوچكتر است و طول كف پا تقريباً هم اندازه با سر و بزرگتر از حجم دستها مي باشد. هنگامي كه قصد طراحي از تعدادي فيگور در كنار هم را داريد، علاوه بر تناسبات هر فيگور، به هماهنگي حاكم بر همه آنها نيز توجه داشته باشيد. وضعيت قرار گرفتن آنها در كنار هم، در نظر گرفتن سطح زمين، وضعيت و نسبت فضاي منفي ميان افراد و نهايتاً نور و سايه حكم بر فضا از نكاتي است كه بايد به آنها توجه نمود. اشخاصي كه در عقب واقع شده اند بايد كم رنگ و يا كوچك ترسيم شده و اشخاصي كه جلوتر هستند با وضوح بيشتر و در اندازه اي بزرگتر كشيده شوند.
طراحی فیگوراتیو