لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • مداد طراحی
  • انواع مداد طراحی
  • آموزش طراحی
  • وسایل مورد نیاز طراحی
  • آموزش طراحی در کرج
به اشتراک گذاری

انواع مداد طراحی

در این مقاله قصد داریم انواع مداد طراحی را معرفی کنیم. بهترین مداد برای طراحی باید پتانسیل‌های لازم را برای کشیدن خطوط و سایه‌ها با درجات مختلفی از تیرگی و روشنی داشته باشد. معمولا در طراحی از یک مداد به تنهایی استفاده نمی‌شود، بلکه مدادهای مختلفی با درجات سختی و نرمی گوناگون به کار میرود.

تاریخ انتشار انواع مداد طراحی تاریخ انتشار: 1400/04/30

تاریخچه و طرز ساخت مداد

مداد ساده ترین ابزار و متداول ترین ابزار طراحیست. مغز مداد از گرافیت ساخته می شود، گرافیت نوعی کربن طبیعی‌ست که مثل زغال سنگ بر اثر فشار لایه های زمین بر روی جنگل ها به وجود آمده، با این تفاوت که برای شکل گیری گرافیت حرارت نیز نیاز است. گرافیت حدود سال ١۵٠٠ میلادی در انگلستان کشف شد. در ابتدا برای ساختن قالب گلوله‌های توپ به کار میرفت اما دیری نگذشت که قابلیت اثر گذاری آن بر روی کاغذ مورد توجه قرار گرفت. در سال ١٧٩۵ نیکلا ژاک کنته شیمی دان فرانسوی مخلوطی از گرافیت و رس نرم (سیلیکات ها) در دمای بالا حرارت داد و بدینسان روشی برای ساختن مداد ابداع کرد که هنوز هم متداول است.
 تاریخچه  و طرز ساخت مداد
همانطور که میدانید مدادها در انواع پررنگ و کمرنگ موجود میباشد؛ از این رو برای درجه بندی مدادها از علامت های H ،F ،HB و B که نمایانگر ویژگی های مداد از لحاظ نرمی، سختی، چربی و خشکی آنها میباشد استفاده میشود.
انواع مداد طراحی

مدادهای گروه H

مدادهای این گروه سخت هستند. در مغز آن‌ها گرافیت کمتر و خاک رس بیشتر استفاده شده است. این مدادها کم‌رنگ‌تر هستند. هرچه شماره های این سری از مداد بالاتر میرود، مداد سخت تر و کمرنگ تر میباشد و مداد H9 دارای کمترین میزان تیرگی در سری مدادهای H میباشد.
توجه داشته باشید که مداد های سری H بر عکس مداد های سری B میباشند؛ چرا که در مدادهای سری B هرچه شماره های آنها بالاتر میرود، مداد پررنگ تر و نرم تر میباشد.مداد H چون مغز سفت و محکمی دارد برای طراحی خطی و طراحی های مخصوص فضاهای معماری و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد.
مداد طراحی

مدادهای گروه B

بیشترین استفاده در طراحی از مدادهای این گروه است زیرا درجه‌ی نرمی آنان بیشتر است. به بیان دیگر مقدار گرافیت بیشتر و خاک رس کمتری دارند و به همین دلیل نرم و پررنگ هستند.در طراحیهای سیاه قلم بیشتر از مدادهای سری B1 تا B8 استفاده می شود. مدادهای گرافیتی که امروز با در نظر گرفتن اهداف طراحی و نقاشی و تولید می‌شوند، این مزیت را دارند که اثرشان پخش نمی‌شود و دیگر سطوح نقاشی شما را کثیف نمی‌کنند. این درحالی است که زغال معمولا پخش می‌شود و نگهداری آن سخت خواهد بود.
آموزش سیاه قلم در کرج

مداد بدون چوب

برخی دیگر از انواع مداد طراحی سیاه قلم، پوشش و نگهدارنده‌ی چوبی ندارند. نام دیگر آن‌ها قلم گرافیتی است. سری B این مدادها برای طراحی و به‌ویژه اسکیس‌زنی مناسب است و در درجه‌بندی‌های زوج B (B2، B4، B6 و B8) تولید می‌شود. البته ممکن است برخی تولیدکنندگان درجات متفاوتی از آن را تولید کنند. این مدادها به تیز کردن نیاز ندارند.
آموزش سیاه قلم در کرج

برند مدادهای طراحی حرفه ای

برند استدلر یک برند آلمانی است که در سال 1835 بوجود آمد. استدلر یک برند جهانی و پر استفاده است و کسانی که در زمینه نقاشی و طراحی فعالیت میکنند به خوبی با نام این برند آشنایی دارند. مداد برند استدلر لوموگراف یکی از کلاسیک ترین مدادهای طراحی در میان هنرمندان علاقه مند به طراحی و نقاشی میباشد و میتوان گفت که همه افراد بدون توجه به وضعیت مالی میتوانند از این مداد با کیفیت استفاده کنند. مدل Mars Lumograph استدلر از بهترین نمونه های موجود در بازار جهت طراحی می باشد.
مداد استدلر

برند فابرکاستل

تنوع محصولات برند فابرکاستل بسیار وسیع و گسترده است اما در زمینه مدادهای طراحی، این برند همیشه در سطح متوسط رو به بالا عمل کرده است.مداد طراحی فابرکاستل 9000 و مداد طراحی فابرکاستل جامبو 9000 از برند فابرکاستل، با توجه به قیمت مناسب و کیفیت رضایت بخشی که دارند، در ایران بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. یکی دیگر از مدادهای طراحی برند فابرکاستل که در ایران طرفداران بسیاری دارد ، مداد طراحی فابرکاستل گلد 1221 است.
مداد طراحی فابرکاستل

برند دیزاین برونزیل

مداد برند دیزاین برونزیل محصول کشور هلند است و این کشور با برند ساکورا نیز همکاری دارد. این برند ، وسایل طراحی چهره را همیشه با کیفیتی متوسط تولید نموده و بیشتر وسایل خود را برای عموم مردم طراحی و تولید کرده است. مداد های طراحی آن از کیفیت خوبی برخوردار است.
مداد طراحی دیزاین برونزیل

برند فاین آرت کرتاکالر

این مداد طراحی محصول کشور اتریش بوده و با قیمت مناسبی که دارد، کیفیت بسیار مناسبی را در اختیار کسانی که در زمینه طراحی چهره مشغول به فعالیت هستند قرار میدهد.
آموزش سیاه قلم در کرج

برند لاتاری

این مداد تولید آسیای شرق است و چند سالی میشود که ابتدا به واسطه قیمت پایین در بازار جای خود را پیدا کرد ولی بعد ها با کمیاب شدن و افزایش قیمت از محبوبیتش در بین طراحان ایرانی کاسته شد. یکی از مزیت های مداد طراحی لاتاری مغزی ضخیم مداد است که در بین مداد های این دسته خاص می باشد.
مداد طراحی لاتاری