لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • آموزش سیاه قلم در کرج
  • کلاس سیاه قلم در کرج
  • وسایل سیاه قلم
  • آموزش صورت با سیاه قلم در کرج
  • ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم
به اشتراک گذاری

ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم

آموزشگاه نقاشی سیمرغ، با تجربه اندوزی 30 ساله در امر آموزش صحیح و آکادمیک ، توانسته با بهترین روشها، کلاسهای سیاه قلم را در کرج در سبکهای فتورئال و هایپر رئال به هنرجویان خود بیاموزد.در این مقاله درباره تعدا ی از ابزار رایج و وسایل مورد نیاز سیاه قلم خواهیم پرداخت.

تاریخ انتشار ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم تاریخ انتشار: 1400/05/08
امروزه برای آموزش سیاه قلم از ابزارها و وسایل گوناگونی استفاده می شود که اصلی ترین و در واقع ابزار پایه این تکنیک, ذغال و مداد کنته ، پودر تیره و روشن ذغال , قلم موهای زبر و نرم, می باشد که از پودر روشن برای ترسیم نقاط روشن تر، مانند پوست و از پودر تیره برای ترسیم نقاط تیره تر مانند پس زمینه موها استفاده می شود. انواع گوناگونی از مداد کنته نیز وجود دارد که برای آموزش سیاه قلم مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر برای ترسیم خطوط و یا جزئیات بیشتر کاربرد دارند.
کلاس سیاه قلم در کرج

مداد سیاه قلم:

ویژگی مداد سیاه قلم در اثر مات و غیر شفافی است که بر روی کاغذ می گذارد. به دلیل هسته زغالی، اثر آن بر روی سطح کاغذ یا مقوا براق نیست و از سیاهی خوبی برخوردار است.مداد سیاه قلم که بهترین برند موجود در بازار آن فابر کاستل میباشد , بهتر است در دو نوع سافت و مدیوم تهیه گردد.ابته نوع هارد آن نیز به دلیل سخت بودن جهت ایجاد خطوط نازک مورد نیاز می باشد. مداد کنته b3 مارک کنته پاریس دارای تیرگی بسیار بالاییست در عین حال روغن بیشتری به نسبت مدادهای کنته سافت و هارد فابر کاستل دارد.
آموزش سیاه قلم در کرج

مداد کنته سفید:

این مداد معمولا برای براق کردن مو‌ها و یا در برخی از موارد برای ایجاد نور و یا در بافتها کاربرد دارد، بطور مثال در بخشی از نقاشی سیاه قلم پس از پاک کن زدن متوجه می‌شویم که محل مورد نظر درخشندگی لازم را نداشته و خوب سفید نشده، که در این موارد از کنته سفید استفاده می‌کنیم .از برندهای موجود در بازار میتوان به کنته سفید فابرکاستل، پاستل سفید کنته و مداد کنته سفید کرتا کالر اشاره نمود.
کلاس سیاه قلم در کرج

پاک کن اتودی:

این ابزار یکی از جالب‌ترین وسایل مورد نیاز سیاه قلم مخصوصا در طراحی چهره است، که در کشیدن تار مو، بافت‌های نوری و یا بازتابهای نور و… کاربرد فوق العاده‌ای دارد . از بهترین برند موجود در بازار میتوان به پاک کن اتودی مونو زیرو اشاره نمود. مغز پاک کن اتودی به راحتی قابل تعویض و بصورت جداگانه نیز فروخته می‌شود .
آموزش سیاه قلم در کرج

پاک کن برقی:

پاک کن برقی در ابتدای شروع آموزش طراحی و نقاشی وسیله فانتزی بنظر می‌رسد. ولی برای نقاشان حرفه ای سیاه قلم و مداد رنگی ، باعث سرعت بخشیدن به نقاشی و دقت بالا در تصحیح می‌شود. مخصوصا در سفارش طراحی پرتره سیاه قلم سایز بزرگ و همینطور نقاشی مدادرنگی چهره نیاز به پاک کن برقی جدی است.از بهترینهای بازار میتوان به برند تیهو اشاره نمود.
آموزش سیاه قلم در کرج

پاک کن خمیری:

جنس این پاک کن دقیقا همانند خمیر بازی بچه هاست و با خاصیت چسبندگی که دارد وقتی روی سطح کاغذ و یا مقوا کشیده می‌شود به سادگی خطوطی که با مداد و یا سایه‌هایی که با ابزار سیاه قلم (به غیر از کنته) کشیده شده است را محو و پاک می‌کند. بزرگترین مزیت این پاکن جنسیت خمیری آن است که به ما کمک می‌کند تا آن را به راحتی شکل داده و برای پاک کردن نقاط خیلی کوچک و یا سطوح گسترده‌تر استفاده کنیم . و دیگر مزیت بزرگ این پاک کن این است که همانند پاک کن‌های معمولی پلیسه نمی‌دهد و درواقع از پاک کن چیزی کنده نمی‌شود که سطح کاغذ را کثیف کند و تمام سیاهی و رنگ‌ها را به خود می‌گیرد . بهترین مارک برای پاک کن خمیری مارک فابرکاستل Faber-Castell است .
آموزش سیاه قلم در کرج

قلم مو:

در نقاشی سیاه قلم برای محو کردن سایه ها و در کل سایه زدن یا استفاده از پودر ذغال از قلمو با سایزهای مختلف استفاده می‌شود. برای طراحی سیاه قلم از قلم موهای پارس آرت نرم و یا زبان گربه ای برند رهاورد و قلم موی ماپ استفاده می گردد.
ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم

شمش زغال یا زغال فشرده:

از زغال فشرده جهت ایجاد تناژهای مختلف خاکستریها و همچنین ایجاد زمینه یکدست سیاه ، استفاده میشود بهترین برند موجود در بازار کرتا کالر میباشد که بهتر است هم نوع هارد و هم سافت آن تهیه گردد.
آموزش سیاه قلم در کرج

پودر ذغال:

پودر ذغال هم به صورت آماده قابل تهیه است و هم اینکه خوتان می توانید به راحتی آن را از زغال سخت تولید کنید. فقط کافی است که زغال سخت را با کمک رنده یا سمباده به حالت پودری در آورده و درون قوطی و در جای خشک و نسبتا خنک نگه داری کنید.بهتر است هم پودر زغال و هم پودر کنته چرب تهیه گردد.از برندهای خوب بازار میتوان به کرتا کالر اشاره نمود.
کلاس سیاه قلم در کرج

محو کن:

یکی از وسایل مورد نیاز سیاه قلم و کاربردی برای کشیدن نقاشی سیاه قلم و در کل برای طراحی، محو کن است.این وسیله برای محو کردن خطوط، سایه‌ها و گاهی هم برای ایجاد خطوط جدید و بافت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. محو کن ، کاغذ لوله‌ای شکل و فشرده شده‌ای است که با کمک دستگاه‌های مدرن به صورت مداد در آورده شده و در سایزهای مختلف موجود است.از برند خوب میتوان به برند کرتا کالر و یا ماریس به دلیل نرم بودن آنها اشاره نمود ولی بهترین محو کن از نظر ما برند کوه نور ساخت اتریش می باشد.
ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم

مقوای سیاه قلم:

مقوای مورد استفاده می‌تواند اشتنباخ باشد یا مقوای فابریانو 160گرم که این مقوا از سطح صاف و نرمی برخوردار میباشد. بدلیل فرار بودن و عدم ثبات پودر زغال بایستی سطح کاغذ دارای پرز های ریز مانند مخمل باشد تا این پودرهای زغال را ثابت نگاه دارد و همینطور سطح صافی داشته باشد تا براحتی بتوان سایه‌ها را محو کرد و اگر بافت داشته باشد سطح کار را بافت دار نشان می‌دهد.بر خلاف فابریانو الر 220 گرم که یک طرف آن شیار دارد مقوای فابریانو 160 گرم طراحی هیج نوع بافتی ندارد.نکته مهم هنگام خریداری مقوای فاریانو این است که سعی کنید حتما با گرفتن مقوا به صورت باز و آزاد در سطح و تابش انعکاس نور محیط کوچکترین شکستگی های ممکن در مقوا را شناسایی کرده و از خرید آن خودداری کنید. مقوای خوب باید فاقد هر نوع شکستگی یا خراشیدگی جزیی یا کلی در سطح آن باشد. چرا که به طراحی آسیب وارد میکند و در کار نهایی قابل مشاهده است.
آموزش سیاه قلم در کرج

پنبه:

پنبه سفید بهداشتی از جمله وسایل مورد نیاز سیاه قلم است که برای محو کردن سایه ها در موارد زیادی کاربرد دارد. حتما یک بسته پنبه تمیز و سفید در کنار دیگر ابزار خود به همراه داشته باشید. این ابزار ساده به شما کمک میکند که بتوانید به راحتی بخش هایی از طرح را که نیاز به محو گسترده و یکنواخت در سطح دارند به خوبی اجرا کنید.
کلاس سیاه قلم در کرج

تیغ کاتر:

کاتر یا ابزار برش، وسیله کاربردی و بسیار مفیدی است که هر هنرجوی طراحی سیاه قلم باید در جعبه ابزار خود همراه داشته باشد. از این ابزار برای تیز کردن مداد، زغال، پاک کن استفاده خواهید کرد. هنگامی که مقوای طراحی شما بزرگتر از سایز دلخواه است، برش مقوا را با کاتر انجام می دهید.
ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم