لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • نقاشی با پاستل
  • آموزش نقاشی با پاستل
  • کلاس نقاشی با پاستل در کرج
  • لوازم مورد نیاز نقاشی پاستل
  • تکنیک نقاشی پاستل
به اشتراک گذاری

نقاشی با پاستل گچی و لوازم مورد نیاز آن

نقاشی با پاستل از دیرباز مورد توجه هنرمندان مشهور قرار داشته و از زمان رنسانس به بعد، توسط هنرمندان استفاده می گردید و در قرن ۱۸ محبوبیت قابل توجهی بدست آورد. در این مقاله با مبانی نقاشی با پاستل گچی و لوازم مورد نیاز آن، آشنا میشوید.

تاریخ انتشار نقاشی با پاستل گچی و لوازم مورد نیاز آن تاریخ انتشار: 1400/06/05
پاستل شامل رنگدانه‌های پودری است که به هم چسبیده‌اند. این رنگدانه‌ها اساسا همان‌هایی هستند که برای دیگر مدیوم‌های نقاشی نیز به کار می‌روند. طریقه در دست گرفت پاستل مانند مداد است. این ماده یکی از موادی است که تنها یک کاربرد ندارد، به این مفهوم که شما می‌توانید برای هر سبک، سوژه و هر نوعی از نقاشی از آن استفاده کنید.

انواع پاستل

پاستل‌ها در چهار نوع وجود دارند: سخت، نرم، مدادی و روغنی.
نرمی‌ و سختی این ماده به میزان چسب مورد استفاده بستگی دارد. پاستل‌های نرم چسب کمتر و رنگدانه بیشتری دارند. آن‌ها معمولا شکل استوانه‌ای دارند. این نوع شکل سنتی پاستل است و بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها شامل مقدار زیادی رنگدانه هستند که با حداقل چسب ممکن در کنار هم قرار گرفته اند. شکنندگی و بافت نرم آن‌ها باعث می‌شود که به خوبی ترکیب شوند. پاستل‌های نرم در طیف وسیع‌تری از رنگ نسبت به دیگر پاستل‌ها موجود هستند.
کلاس نقاشی پاستل در کرج
پاستل‌های سخت معمولا مستطیلی و دارای چسب بیشتری هستند. این پاستل‌ها از همان مواد تشکیل‌دهنده نوع نرم ساخته می‌شوند با این تفاوت که دارای چسب بیشتر و رنگدانه کمتری هستند. می‌توان از نوع سخت آن برای طراحی یک نقاشی به طور کامل نیز استفاده کرد، اما معمولا هنرمندان از ترکیب پاستل نرم و سخت استفاده می‌کنند. هریک از این‌ها کیفیت متفاوت و درنتیجه اثر متفاوتی دارد. برای مثال پاستل نرم به راحتی روی کاغذ اثر رنگ می‌گذارد و به آسانی مخلوط می‌شود در حالی که پاستل‌های سخت برای کشیدن جزییات دقیق مناسب هستند.
آموزش نقاشی پاستل در کرج
پاستل‌ها مدادی در چوب محصور شده‌اند و باعث می‌شوند بهم ریختگی کمتر باشد و در عین حال جزییات به خوبی طراحی شوند. آن‌ها به سادگی با پاستل‌های نرم و سخت مخلوط می‌شوند. این نوع پاستل به شکل مداد است و برای طراحی جزییات ریز و دقیق مناسب است.
کلاس نقاشی پاستل در کرج

محبوب ترین مارک های پاستل

سنلیر: این پاستلها به نرمی، کَره ای شکل و سفتی در هنگام استفاده بر روی کاغذ یاد می شوند. به عنوان رنگ های غلیظ معروف شده اند.
رامبراند: پاستل های این مارک به عنوان پاستل های نرم مورد استفاده قرار می گیرند، اما آنها از سنیلر ها سخت تر هستند، بنابراین می توانند کنترل بیشتری به نقاش بدهند، اگر می خواهید جزئیات کار خود را بهتر ترسیم کنید. این پاستل ها به خوبی با هم ترکیب می شوند.
ابزار نقاشی پاستل
ریوز: اگر شما بودجه کافی ندارید، می توانید از پاستل های مبتدی استفاده کنید مانند ریوز چینی و مونگیو کره ای که برای مبتدیان عالی هستند. اگر شما به اندازه کافی کار با پاستل را دوست دارید و می خواهید آن را جدی بگیرید، با برند های که در بالا ذکر شد، نتایج بهتری به دست خواهید آورد زیرا دارای رنگدانه های بیشتری هستند، رنگ و سازگاری بهتری دارند و وضوح را بالا می برند. به علاوه آنها در رنگ های بسیار گسترده تر از نوع مبتدی ارائه می شوند.
کلاس نقاشی پاستل در کرج
کنته: از بین پاستلهای مدادی که در بازار ایران وجود دارد می توان به برند کنته پاریس اشاره نمود که از کیفیت بسیار خوب و قابل توجه ای برخوردار میباشد. کنته های مدادی فابر کاستل و کرتا کالر نیز میتوانند جایگزین مناسبی برای کنته پاریس باشند.
کلاس نقاشی پاستل در کرج

کاغذ مناسب نقاشی با پاستل

برای نقاشی با پاستل، آن را روی سطوح کاغذ زبر می‌کشند، زبری سطح کمک می‌کند ذرات پاستل روی کاغذ باقی بماند. سطوح نرم به سختی پاستل‌ را حفظ می‌کنند. پاستل‌ها به راحتی قابل مخلوط کردن هستند و می‌توان با انگشت و یا یک تکه پارچه آن‌ها را ترکیب کرد. بر خلاف بسیاری از روش‌های نقاشی در اینجا رنگ روی کاغذ ترکیب می‌شود نه روی پالت. به همین دلیل ترکیب رنگ در پاستل بسیار حائز اهمیت است. پیشنهاد ما برای تهیه مقوا برند فابریانو، اشتنباخهای رنگی با سطحی زبر،و کانسون می باشد.
کلاس نقاشی پاستل در کرج

مقواهای جیر:

این مقواها در دو مدل ایرانی و فرانسوی در بازار عرضه می شود. در مدل فرانسوی خواب جیر مقوا باعث می شود که گچ بر روی پرز مقوا به خوبی قرار می گیرد. و نقاشی بسیار شفاف و با دوام خواهد شد. مقواهای جیر ایرانی مانند مقوای فرانسوی نیست. ولی پرزهای روی مقوا خود دارای بافت است و برای کارهایی مانند طرح چهره مناسب نیست. مقواهای ایرانی برای طرح هایی مانند طرح گل، میوه و حیوانات بیشتر قابل استفاده است.
مقوای مناسب پاستل
نمونه ای از کار با پاستل استاد جمشید حقیقت انصاری :
استاد جمشید حقیقت انصاری
نمونه ای از کار هنرجو : منصوره شاه حسینی.
کلاس نقاشی پاستل در کرج
نمونه ای از کار هنرجو : نیلوفر پناهی.
کلاس نقاشی پاستل در کرج
برای اطلاع از کلاسها و دوره های آموزش پاستل آموزشگاه سیمرغ، میتوانید به دوره آموزش پاستل آموزشگاه نقاشی سیمرغ مراجعه نمایید.