لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • لوازم مورد نیاز نقاشی آبرنگ
  • کاغذ مخصوص آبرنگ
  • کلاس نقاشی آبرنگ در کرج
  • بهترین برند کاغذ نقاشی آبرنگ
  • نقاشی آبرنگ
به اشتراک گذاری

انواع کاغذ آبرنگ و انتخاب کاغذ مناسب برای نقاشی آبرنگ

هنرمندان جهت نقاشی آبرنگ، در شروع کار برای انتخاب کاغذ مناسب از بین انواع کاغذ آبرنگ دچار آشفتگی می‌شوند؛ دست ساز یا ماشینی، کتان یا غیر کتان، گرماژ و ضخامت مناسب و در نهایت کدام برند و…، شاید برای افرادی هم که آشنایی با آبرنگ دارند این اصطلاحات کاملا واضح نباشد.

تاریخ انتشار انواع کاغذ آبرنگ و انتخاب کاغذ مناسب برای نقاشی آبرنگ تاریخ انتشار: 1400/06/26

درجه کیفیت انواع کاغذ آبرنگ:

به طور کل شرکت‌های تولید کننده کاغذ دو درجه و سطح کیفیت برای تولید کاغذ آبرنگ دارند؛ سطح حرفه‌ای، سطح دانشجویی یا دانش آموزی،میزان کیفیت، قیمت و دقت در ساخت درجه حرفه‌ای قطعا بسیار بالا‌تر است. دقت داشته باشید که کاغذ آبرنگ ارزان، دفتر‌های مخصوص آبرنگ درجه دانشجویی دارند و برای آموزش آبرنگ مبتدی مناسب است.
کلاس نقاشی آبرنگ در کرج

انواع کاغذ آبرنگ از نظر نحوه ساخت:

بیشتر تفاوت انواع کاغذ آبرنگ از نحوه ساخت ایجاد می‌شود. به طور کل سه روش ساخت کاغذ آبرنگ وجود دارد: دست ساز، قالبی (نیمه دستی) ، ماشینی.

کاغذ آبرنگ دست ساز:

همان‌طور که مشخص است کل پروسه با دست انجام می‌شود. در این روش خمیر مواد ساخت کاغذ را با قالب‌هایی روی پارچه‌های نمدی قرار می‌دهند و سپس پرس می‌کنند. لبه‌های کاغذ‌های دست ساز صاف نیست و سطح کاغذ بافت طبیعی دارد. کاغذ‌های آبرنگ دست ساز از هر دو طرف قابل استفاده هستند و بافت دو سمت تحت تاثیر نمد و دستگاه پرس است.این نوع ساخت مخصوص کاغذ‌های آبرنگ سطح حرفه‌ای هستند.
کاغذ آبرنگ

کاغذ آبرنگ قالبی(نیمه دستی):

این روش با اختلاف خیلی کم کیفیت پایین‌تری نسبت به کاغذ آبرنگ دست ساز دارد. در این روش یک غلطک بزرگ با سطح توری از داخل حوضچه خمیر کاغذ، لایه نازکی را برداشته و روی نوار غلطک نمدی قرار می‌دهد. تقریبا مشابه روش دستی است اما یک تفاوت مهم دارد، یک سمت کاغذ بافت تور غلطک را دارد و سمت دیگر بافت نمد.معمولا گفته می‌شود سطح بافت نمد مناسب نقاشی است، که روی کاغذ گفته می‌شود و آرم کاغذ برحسته شده است ولی پشت کاغذ که بافت منظم توری را دارد استفاده نمی‌شود.تار و پود کتان در این روش کمی منظم‌تر از روش دستی در کاغذ قرار می‌گیرد و لبه‌های کاغذ مانند روش دستی نامنظم و ناصاف است. کاغذ آبرنگ ساخته شده با این روش نیز برای سطح حرفه‌ای مناسب است.
کلاس نقاشی آبرنگ در کرج

کاغذ آبرنگ ماشینی:

در این روش خمیر با ضخامت مناسب روی غلطک قرار می‌گیرد و تار و پود کتان کاملا منظم شده است، کاغذ بافت طبیعی بسیار کمتری دارد و لبه‌های کاغذ صاف است.انواع کاغذ‌های ارزان آبرنگ و سطح دانشجویی با این روش ساخته می‌شوند. به دلیل منظم بودن تار و پود کتان، این کاغذ‌ها تحمل آب کمتری در هنگام نقاشی آبرنگ دارند. و همین‌طور نیاز به شاسی کشی کاغذ در کاغذ آبرنگ ماشینی بیشتر است، زیرا تغییر فرم بیشتری پس از خیس شدن دارد.

انواع بافت کاغذ آبرنگ:

انواع کاغذ آبرنگ در هنگام ساخت، دارای سه نوع بافت سطح می‌شوند: کاغذ آبرنگ راف Rough، کاغذ آبرنگ کلد پرس Cold Pressed، کاغذ آبرنگ هات پرس Hot Pressed

کاغذ آبرنگ راف Rough :

از نظر سطح، بافت راف برجسته ترین بافت را بین انواع کاغذ آبرنگ دارد. این بافت حاصل پرس کاغذ بین غلطک‌های نمدی یا بین پارچه‌های نمدی است. به آن کاغذ آبرنگ خشن هم گفته می‌شود. ( Torchon هم شاید بشنوید، که معادل فرانسوی راف است.) منافذ کاغذ در این حالت بسیار بیشتر و بزرگتر هستند، به همین علت رنگ بیشتر در این کاغذ نفوذ می‌کند. برای تکنیک خیس در خیس و نقاشی‌های منظره بزرگ با بافت تصادفی، کاغذ آبرنگ راف بسیار مناسب است. لایه گذاری را با خیال راحت می‌توان انجام داد، بدون اینکه نگران برداشت رنگ لایه قبل باشید. برای نقاشی دقیق با لبه‌های واضح یا نقاشی آبرنگ چهره دقیق مناسب نیست. چون رنگ در بافت کاغذ نفوذ می‌کند، تکنیک خراشیدن خیلی در بافت راف کاربرد ندارد. برداشت رنگ کمتری روی این کاغذ می‌توان انجام داد.
آموزش آبرنگ در کرج

کاغذ آبرنگ کلد پرس Cold Pressed :

تفاوت مقوای راف و کلد پرس در این است که بافت کلد پرس از نمد‌های با بافت ریز یا غلطک‌های صاف ایجاد می‌شود و این کاغذ را از کاغذ راف فشرده‌تر و تخت‌تر می‌کند. منافذ کمتر و بافت کمتری دارد. در برخی منابع به آن Not (هات پرس نیست) یا CP و (به فرانسوی Grain Fin) هم گفته می‌شود.در بین انواع کاغذ آبرنگ، محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین کاغذ آبرنگ، کاغذ کلد پرس است. از سطح مبتدی تا حرفه‌ای می‌توان از این نوع بافت استفاده کرد. هم برای تکنیک‌ خیس در خیس و ترکیب زیاد رنگ مناسب است و هم نقاشی کنترل شده و دقیق آبرنگ. نیمی از رنگ به بافت کاغذ نفوذ می‌کند و بخشی روی سطح می‌ماند و ظاهری شفاف و بافت‌دار را هم‌زمان ایجاد می‌کند. برداشت رنگ را می‌توان انجام داد زیرا بخشی از رنگ روی سطح کاغذ قرار گرفته است. مناسب تکنیک خراش و ایجاد بافت مناظر شهری و کوهستانی است. برای نقاشی آبرنگ چهره نیز قابل استفاده است. برای کنترل حرکت رنگ کمی سخت تر از کاغذ آبرنگ راف است، زیرا بخشی از آبرنگ روی سطح کاغذ حرکت می‌کند.

کاغذ هات پرس Hot Pressed :

نرم‌ترین کاغذ در بین انواع کاغذ آبرنگ است، به آن کاغذ آبرنگ ابریشمی یا ساتن یا HP و (به فرانسوی Satine) هم گفته می‌شود. این بافت با پرس غلطک‌های صاف داغ ایجاد می‌شود.اما شاید برای شما عجیب باشد که کم استفاده‌ترین نوع بافت کاغذ آبرنگ در بین نقاشان آبرنگ است، به سه دلیل: بافت دانه‌ای رنگدانه‌ها در این کاغذ مشخص نمی‌شود و سطحی صاف را ایجاد می‌کند که شاید فقط برای نقاشان آبرنگ چهره رئال مناسب باشد. چون سطح کاغذ بسیار فشرده است، آبرنگ روی سطح کاغذ به‌صورت لغزنده باقی می‌ماند و کنترل آن سخت‌تر است. منافذ کاغذ کاملا فشرده شده است و رنگ بیشتر روی سطح کاغذ می‌ماند، پس در هنگام لایه گذاری ممکن است لایه رنگ قبلی برداشته شود. ولی اگر قصد انجام نقاشی‌های کنترل شده و دقیق دارید، کاغذ آبرنگ هات پرس برای شما مناسب است.
انواع کاغذ آبرنگ

وزن یا گرماژ کاغذ آبرنگ

گرماژ کاغذ آبرنگ ارتباط زیادی با کیفیت انواع کاغذ آبرنگ ندارد، زیرا کاغذ آبرنگ دست ساز ۱۰۰ درصد کتان هم در وزن سبک و هم سنگین ارائه می‌شود. ولی از نظر تکنیک و نوع نقاشی آبرنگ اهمیت دارد، اگر از تکنیک خیس در نقاشی آبرنگ زیاد استفاده می‌کنید، کاغذ‌های با گرماژ پایین دچار تغییر فرم می‌شوند و نیاز به شاسی کشی دارند . در کل برای نقاشی آبرنگ حرفه‌ای، کاغذی که تحمل آب و ترکیب رنگ زیاد را داشته باشد باید از ۳۰۰ گرم به بالا باشد. کاغذ‌های کمتر از ۳۰۰ گرم را باید با دقت و آماده سازی استفاده کرد. (البته لازم است نکته مهمی را اشاره کنم، کاغذ‌های ۳۰۰-۴۰۰ گرم دست ساز ۱۰۰٪ کتان قیمت زیادی دارند، پس برای شروع آموزش آبرنگ بهتر است از کاغذ‌های ارزان آبرنگ استفاده کرد و کاغذ را روی میز کار ثابت کرد.

معرفی چند برند مناسب نقاشی آبرنگ

کاغذ آبرنگ آرچ Arches، مقوا آبرنگ خروس نشان یا همان کاغذ هانیموله Hahnemühle، کاغذ آبرنگ ساندرز واترفورد Saunders Waterford، کاغذ آبرنگ دست ساز کانسون Canson Héritage، کاغذ آبرنگ وینزور Winsor & Newton، مقوا آبرنگ واترکالریست ، اشتنباخ، فابریانو ، که بسته به توان خرید از کیفیتهای حرفه ای تا هنر جویی دسته بندی شده اند.
انواع کاغذ آبرنگ