لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • نقاشی رنگ روغن
  • آموزش نقاشی
  • قلموی نقاشی
  • کلاس نقاشی رنگ روغن در کرج
  • ابزار رنگ روغن
به اشتراک گذاری

آموزش شستن قلموی نقاشی رنگ روغن

در این مقاله قصد داریم در مورد شست و شوی قلمو و راههای محافظت از آن با شما صحبت کنیم . توضیح می دهیم چگونه یک قلمو را به مدت زیادی نگه داریم. اما قلموی رنگ روغن بیش از همه نیاز به محافظت و دقت در نگهداری دارند. روش های مختلفی برای شستشوی قلموها مطرح می شود. در اینجا به بررسی بعضی از آنها می پردازیم.

تاریخ انتشار آموزش شستن قلموی  نقاشی رنگ روغن تاریخ انتشار: 1400/07/02

شستشو با تینر یا نفت

در این روش ابتدا قلمو را با پارچه از رنگ پاک نموده و سپس در یک ظرف حاوی تینر به خوبی شتشو داده و خشک میکنیم .پس از اینکه کاملا رنگ ها از قلمو شسته شد،قلمو را با آب یا آب و صابون بشویید تا چربی رنگ از بین موهای قلمو پاک گردد و در مرحله آخر شستشوی قلمو رنگ روغن، آن را روی یک پارچه قرار دهید تا خشک شود.
کلاس رنگ روغن در کرج

شستشوی قلموی رنگ روغن با سرکه(مناسب قلموهای خشک شده)

یکی از روشهایی که برای شستن قلمو رنگ روغن استفاده میشود استفاده از سرکه است. این روش بیشتر مناسب قلمو هایی است که رنگ به آنها خشک شده است. در این روش مدت زمان نسبتا زیادی بین یک ساعت تا یک روز قلمو را داخل سرکه قرار می دهید. و سپس رها می کنید تا کاملا خیس بخورد. زمانی قلمو را از سرکه خارج کنید که بتوان موی سر قلمو را خم کرد. پس از آن در یک ظرف فلزی چند دقیقه ای سرکه و قلمو را بجوشانید. سپس صبر کنید سرد شود و آن را زیر شیر آب شستشو دهید.می توانید از مایع ظرفشویی یا صابون برای بهتر انجام شدن کار استفاده کنید. سپس آب قلمو را بگیرید و در جایی قرار دهید که قلمو خشک شود. استفاده از لوسیون بدن و نرم کننده مو هم میتواند به نرمی و بازگشت قلمو به حالت اولیه کمک کند.
شستو شوی قلمو

شستشو قلموی رنگ روغن با مایع ظرفشویی(بهترین روش)

بهترین روش که میتوان برای شست‌وشوی قلموی رنگ روغن استفاده کرد چیست؟ تجربه ثابت کرده است این روش عمر قلمو را تا حد ممکن افزایش میدهد و قلمو را سالمتر نگه میدارد.قلمو را را با یک دستمال نخی یا دستمال کاغذی یا کاغذ تمیز کنید. سعی کنید دراین مرحله تمامی حجم رنگ که روی قلمو مانده است را بگیرید که برای مراحل بعدی راحتتر باشید. اگر لازم شد دو یا سه بار قلمو را با دستمال تمیز کنید. میتوانید در این مرحله از یک ظرف کوچک قلم شوی یا تینر(ترجیحا قلم شوی) نیز استفاده کنید. و به مدت خیلی کم قلمو را در آن هم بزنید. و بعد از آن دوباره با دستمال یا کاغذ آن را تمیز کنید. در مواقعی که رنگ به قلمو مدت زمان بیشتری مانده و تا حدی خشک شده است این کار ضرورت می یابد.از یک لیوان و مقداری مایع ظرفشویی استفاده کنید. قلمو را به آرامی و با توجه به اینکه موهای قلم شکسته نشود به کف لیوان بکشید. اجازه دهید رنگ های اضافی که خورد موهای قلمو رفته خارج شوند. این کار را تاجایی که مایع تبدیل به کف شود ادامه دهید. میتوانید این کار را کف دستتان انجام دهید و کاملا رنگ خارج شده از قلموی رنگ روغنرا مشاهده کنید. تا کامل خارج شدن رنگ ها، به کارتان ادامه دهید و سپس مرحله بعد را انجام دهید.
آموزش شستشوی قلمو
قلمو را زیر شیر آب بگیرید که کاملاً مواد شوینده از آن شسته شود. سپس با دست به آرامی روی آن بکشید. یک نکته مهم در این مرحله این است که هیچ موقع از آب جوش یا آب داغ استفاده نکنید. آب جوش برای موهای قلم مو و موادی که در آن استفاده شده مضر است. همچنین آبجوش قسمت بست قلمو که به دسته چوبی و موهای قلمو چسبیده مضر است. آبجوش چسب داخل بست را ضعیف می کند. و پس از مدتی قلمو دچار لقی می شود یا اینکه کاملاً جدا می شود.در مرحله آخر شستشوی قلموی رنگ روغن آب قلمو را از طریق تکان دادن و استفاده از یک دستمال تمیز بگیرید. پس از آن با انگشتانتان موهای قلمو را به طور صحیح شکل دهید. سپس آنها در یک جای مناسب به طور خوابیده قرار دهید تا کاملا خشک شود. بهتر است قلمو لبه ی میز گذاشته شود و موی قلم روی جایی نباشد. همانطور که در تصویر زیر میبینید قلمو را ایستاده قرار ندهید که خشک شود. لقی بست قلمو عمدتا به همین دلیل است.
شستو شوی قلمو رنگ روغن