لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • بوم نقاشی رنگ روغن
  • بهترین بوم نقاشی
  • کلاس نقاشی در کرج
  • انواع بوم نقاشی
  • بهترین برند بوم نقاشی
به اشتراک گذاری

انواع بوم های نقاشی

بوم نقاشی يکي از سطوح مناسب براي خلق آثار نقاشی با استفاده از تکنيک های مختلف مي باشد . بوم نقاشی ترکيب بسيار ساده ای از يک پارچه و يک قاب چوبی ساده است که پارچه مورد نظر به وسيله منگه روي قاب ثابت شده است. بوم نقاشي قابليت استفاده با تکنيک های بسياری را دارد از جمله نقاشی رنگ روغن و آکریلیک و ...

تاریخ انتشار: 1400/07/05

قدیمی‌ترین بوم نقاشی

تاریخچه بوم نقاشی و استفاده از آن به زمانی برمی گردد که هنرمندان حوزه نقاشی از تخته‌های چوبی به عنوان زمینه نقاشی استفاده کردند. آن‌ها قبل از استفاده از چوب‌ها آن‌ها را سنباده می‌زدند تا سطحی کاملا صاف و هموار در اختیار داشته باشند. قدیمی‌ترین بوم نقاشی به این روش در سال ۱۴۱۰ میلادی در فرانسه تهیه شد که تابلویی از مریم و فرشتگان را نشان می‌دهد. این نوع بوم تا حدود قرن ۱۸ نیز محبوبیت و طرفدار زیادی در میان نقاشان داشت، اما دشواری و زمان‌بَر بودن ساخت آن باعث شد تا هنرمندان به فکر بستر دیگری برای خلق آثار خود باشند که در نهایت منجر به ساخت بوم به روش‌های امروزی شد.
انواع بوم نقاشی

انواع بوم نقاشی

بوم ها در سایزهای مختلف و انواع پارچه ها ی متفاوت عرضه می شوند اما رایج ترین آن ها به شرح زیر است:
بوم نقاشی

بوم کنواس:

کنواس نوعی پارچه ی مخصوص نقاشی است (پارچه  ای که روی بوم های نقاشی می کشند) که دارای بافت نامنظم و پراکنده است. پارچه ی کنواس در دو نوع کلی طبیعی و مصنوعی وجود دارد. از لحاظ شکل نیز به شکل مات و نیمه مات در بازار وجود دارد. کنواس طبیعی هم برای نقاشی دستی رنگ روغن و اکریلیک و هم برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. کنواس مصنوعی از جهت شکل هیچ تفاوت خاصی با نوع طبیعی آن ندارد. فقط نکته اینجاست که کنواس طبیعی قابلیت تمیز کردن با دستمال نم دار را دارد و اگر آب به آن برسد آسیبی نمی بیند. اما پارچه ی کنواس مصنوعی در برابر آب مقاوم نیست .

بوم کرباس:

کرباس نوعی پارچه ی درشت بافت و سنگین است که از الیاف پنبه، کتان یا کنف بافته می شود. این پارچه برای ساخت بوم نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه، رایج ترین و ارزان ترین پارچه برای بوم نقاشی است. پارچه ی کرباس در وزن های مختلف که ضخامت هر کدام را مشخص می کند در بازار وجود دارد. ارزان ترین پارچه، بافتی شل دارد و به راحتی پاره می شود. به طوری که هنگام قلمو زدن روی آن باید مراقب بود که پاره نشود.
بوم نقاشی

بوم کتان

بوم نقاشی ساخته شده از کتان، برتر از انواع دیگر است. چرا که بافت ظریف تر و فشرده تری دارد. رنگ این بوم تیره  است و کاملا سفید نیست. بوم کتان بخاطر دارا بودن سطح صاف، بافت مناسب برای کارهایی که ظرافت در آن ها مهم است مناسب تر است. بین بوم های کتان، نوع «کتان بلژیکی» از انواع دیگر برتر است و به ندرت کش آمده و یا خراب می شود. پارچه ی کتانی سطحی بسیار صاف و ایده آل برای نقاشی دارد. نوع پنبه ای این بوم ها معمولا ارزان تر است و در وزن های مختلف و بافت های متفاوت در بازار موجود می باشد. برای بهتر شدن بافت این نوع بوم می توانید خودتان از پرایمر یا در واقع جسو استفاده کنید و در نهایت روی بوم را سنباده بزنید.

بوم الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی نیز در ساخت بوم کاربرد دارند که بسیاری از هنرمندان نسبت به الیاف مصنوعی تعصب دارند. چرا که آنها سنتی نیستند و معتقدند که آزمون زمان هنوز ثابت نکرده که این نوع از پارچه مشکل دارد. مزیت این نوع بوم استحکام آن می باشد.
انواع بوم نقاشی

آبا بوم بسازیم یا آماده بخریم:

توصیه من به شما این است که ساخت بوم نه تنها گرانتر از بوم آماده در می آید بلکه به دلیل عدم آشنایی شما به ساخت ممکن است با کیفیت مناسب در نیاید.ولی اگر نقاش حرفه ای هستید بهتر است بومتان را خودتان بسازید هم از مواد و پارچه بهتری استفاده می کنید و هم سایز دلخواه و غیر استاندارد مورد نظر خود را می سازید.

چه برند بومی بخریم:

بوم با برندهای فراوانی در ایران وجود دارد ولی آنهایی که امتحان خود را پس داده اند و ما در آموزشگاه نقاشی سیمرغ توصیه به خرید آن می کنیم برند پارس بوم و بوم ایران و رهاورد می باشد.
بهترین برند بوم نفاشی