لینک کوتاه مقاله
تگ‌ها
  • وارنیش زدن روی تابلوی نقاشی
  • آموزش نقاشی در کرج
  • ورنی نقاشی
  • آموزش ورنی زدن
  • انواع وارنیش نقاشی.
به اشتراک گذاری

ورنی نقاشی و نحوه استفاده از آن

وارنیش ها مدیوم هایی هستند که بعد از اتمام نقاشی روی تابلو زده میشوند تا یک لایه محافظ روی اثر ایجاد کنند،با استفاده از وارنیش عمر تابلو به شدت افزایش پیدا میکند و علاوه بر محافظت از نقاشی، زدن وارنیش باعث جان گرفتن دوباره نقاشی و به نحوی موجب بالا رفتن شفافیت رنگ ها میگردد.

تاریخ انتشار ورنی نقاشی و نحوه استفاده از آن تاریخ انتشار: 1402/03/05
ورنی یک محافظ خوب برای نگهداری نقاشی های رنگ روغن و اکریلیک است و باعث می شود که رطوبت ، نور و یا تغییرات آب و هوا روی آن تاثیری نداشته باشد. استفاده از ورنی بر روی نقاشی های رنگ روغن و اکریلیک باعث یکدست شدن رنگ ها و همچنین جلا دادن به اثر می شود.

انواع ورنی نقاشی:

وارنیش ها به صورت اسپری و یا مایع وجود دارند و به دسته های مات، براق و یا ساتن تقسیم بندی میشن ،انتخاب نوع ورنی به عهده شماست ولی من همواره از ترکیب ورنی مات و براق از یک برند، استفاده میکنم. بعضیها کار براق را دوست دارند پس میتوانند از ورنی براق استفاده نمایند.
انواع وارنیش نقاشی رنگ روغن

روش استفاده از ورنی «وارنیش» در نقاشی:

اگر از وارنیش مایع استفاده میکنید، تابلو را روی سطح صافی مانند میز یا زمین قرار دهید، نحوه زدن وارنیش روی بوم به این صورت است که مقداری از مایع وارنیش را بر روی تابلو بریزید. و سپس به کمک قلموی پهن و نرم ، شروع به پخش کردن آن بر روی سطح تابلو کنید برای نتیجه بهتر در چند جهت مختلف اینکار را انجام دهید تا کلیه سطح نقاشی یکدست شود و جایی از آن خالی نماند. قبل از شروع ورنی زدن باید سطح کارتان را با یک دستمال نخی کاملاً تمیز کنید و بعد از اتمام کار به تابلو دست نزنید و تکانش ندهید تا ورنی به خوبی خشک شود. این کار به کمی زمان نیاز دارد.
ورنی زدن تابلوی نقاشی
در صورت استفاده از اسپری، از فاصله 30 سانتی متری شروع به اسپری کردن وارنیش بر روی سطح نقاشی کنید. اسپری را بصورت حرکات رفت برگشتی حرکت دهید. و بیش از حد بر روی یک قسمت بصورت مداوم اسپری نکنید. اگر اسپری شما براق است، تکان دادن بیش از حد باعث بوجود آمدن حباب بر روی سطح بوم میشود. اگر اسپری مات است، بهتر است آنرا تکان ندهید.
انواع وارنیش نقاشی رنگ روغن
هر چقدر هم که ماهر باشید در هنگام اسپری شاید بعضی از قسمتها را بیشتر و بعضی از قسمتها را کمتر اسپری کنید و ورنی بصورت یکنواخت کل کار را نپوشاند،پس توصیه من استفاده از وارنیشهای مایع است که بصورت یکنواخت همه کار را پوشش می دهد. قبل از وارنیش کردن حتما از خشک شدن تابلو چند هفته گذشته باشد تا از حل شدن رنگها توسط ورنی جلو گیری گردد.در پایین مقایسه ای از بخش ورنی خورده و نخورده برایتان گذاشتم تا تفاوت دو قسمت را مشاهده نمایید.
انواع وارنیش نقاشی رنگ روغن
توصیه من این است که از ورنی مناسب جهت وارنیش کردن اثر هنری خود استفاده نمایید ، استفاده از وارنیش بی کیفیت به اثر هنری شما صدمات جبران ناپذیری می زند و پاک کردن ورنی از روی تابلو بسیار پر دردسر خواهد بود، بهترین ورنی بازار که می توان تهیه نمود وارنیش برند وینزور می باشد.
انواع وارنیش نقاشی